Класифікація систем ЕЦ

На мережі залізниць експлуатують різні системи електричної централізації (ЕЦ).
За способом зв'язку центрального поста з об'єктами управління (стрілками, сигналами та ін.) системи електричної централізації можна розділити на дві групи: з прямим управлінням і контролем, в яких органи управління центрального поста зв'язані з кожним об'єктом управління та контролю по жилах кабелю; з кодовим управлінням і контролем, в яких органи управління центрального поста пов'язані з усіма об'єктами управління та контролю по лінії зв'язку посилкою кодових сигналів телеуправління.
За способом виконання залежностей, місцем розташування апаратури та джерел живлення релейні централізації прямого управління поділяють на системи електричної централізації з місцевими залежностями і місцевими джерелами живлення (РЦМ), при якій релейна апаратура і джерела живлення розміщують в релейних будках або шафах в горловинах станцій, а пульт управління - у станційному будинку; з центральними залежностями і місцевим живленням (РЦЦМ), при якій основна частина приладів, що забезпечують залежності, між стрілками і сигналами, знаходиться в станційному будинку або поряд у релейній будці, а джерела електроживлення підлогових пристроїв встановлюють в горловину станцій; з центральними залежностями і центральним живленням (РЦЦ), при якій всі прилади, що здійснюють залежності між стрілками і сигналами, і джерела електроживлення розташовані в приміщенні поста ЕЦ, де встановлений пульт управління.
За способом управління стрілками і сигналами електричні централізації поділяються на два види: релейну централізацію з роздільним управлінням, при якій відкриття сигналів і переведення стрілок здійснюються рукоятками або кнопками кожного об'єкта управління; маршрутно-релейну централізацію, при якій маршрут задають (переведення всіх стрілок, що входять у маршрут, і відкриття сигналу) натисненням двох кнопок початку та кінця маршруту.
За способом розмикання маршрутів системи ЕЦ ділять на системи безсекційного (маршрутного) і секційного розмикання. При безсекційному розмиканні замикання всіх стрілок заданого маршруту, що відбулося з відкриттям сигналу, зберігається до прибуття поїзда в кінцевий пункт маршруту, а при секційному - замикання стрілок знімається в міру звільнення поїздом ізольованих стрілочних ділянок (секцій), що дозволяє використовувати їх в інших маршрутах до розмикання усього використовуваного маршруту.
За способом монтажу або конструктивного виконання електричні централізації можна розділити також на два види: з блоковим монтажем, коли релейні постові пристрої виконані у вигляді заводських блоків, що встановлюються на стативи (кожен блок є схемним вузлом, який складається з реле, електрично з'єднаних між собою); з стативним монтажем і штепсельними реле, коли релейні постові пристрої виконані у вигляді релейних стативів, змонтованих на заводі. Стативи з'єднують між собою і з підлоговими пристроями, а штепсельні реле встановлюютьсті на стативи на посту. У старих системах застосовували стативний монтаж реле типу НР на посту.
Релейна централізація з місцевими залежностями і місцевим живленням відноситься до числа перших систем ЕЦ, які почали застосовувати на мережі залізниць, головним чином на малих станціях. На таких станціях через компактність акумуляторних батарей місцевого живлення й порівняно невеликої кількості реле не виникає необхідності будівництва дорогого приміщення поста ЕЦ, а територіальна зосередженість стрілок і сигналів, що знаходяться в безпосередній близькості від джерел живлення, не призводить до значних витрат кабелю до колійних елементів централізації.
Розосередження апаратури та джерел живлення по терторії станції створює експлуатаційні незручності, особливо при важких кліматичних умовах. З цієї причини на малих станціях стали використовувати релейну централізацію з центральними залежностями і місцевим живленням, у якій велика частина релейної апаратури розміщена в станційній будівлі або релейній будці. Однак розосередження апаратури та джерел живлення в цій системі повністю не виключається, у зв'язку з чим її майже не застосовують.
Основною системою ЕЦ в даний час є система релейної централізації з центральними залежностями, центральним живленням і секційним розмиканням маршрутів, яка призначена для середніх і великих станцій. На малих станціях передбачена система релейної централізації з центральними залежностямі і центральним живленням, але без секційного розмикання маршрутів.
Повальному впровадженню ЕЦ з центральним живленням допомагала розробка гранично економічних по числу лінійних приводів схем управління колійними елементами централізації, а також напівпровідникових статичних перетворювачів постійного струму в змінний більш високої напруги, що дозволило здійснити резервування живлення системи за допомогою малогабаритної акумуляторної батареї поста централізації без установки джерел місцевого живлення.

Автор: poizd | Дата: 23.09.2010 | Коментарів: 0
Розділи: Автоматика і зв'язок